ZAMÓW I ODBIERZ OSOBIŚCIE SWOJE ZAKUPY szczegóły     

Rozwój mowy dziecka z autyzmem.

Rozwój mowy dziecka z autyzmem

 

Analiza funkcjonowania dzieci z autyzmem pozwala wnioskować, iż jednym z głównych problemów jest zaburzona funkcja komunikacyjna. Zaburzenie funkcji społecznych jest zdeterminowane przez komunikację, rozwijającą się mowę oraz kształtujący się system językowy – jako atrybut pełnej asymilacji społecznej. W przypadku analizy mowy można wyróżnić kilka wariantów występujących w rozwoju dziecka z autyzmem. Podkreślić należy, iż zarówno dzieci, jak i dorosłe osoby z autyzmem charakteryzuje zaburzenie funkcji nie tyle percepcji, co tworzenia wypowiedzi. Obserwujemy szczególnie u osób z autyzmem w normie rozwojowej, jak i wysoko funkcjonujących umiejętności percepcji (specyficznej, ale występującej często na wysokim poziomie) z jednoczesną trudnością związaną z odbiorem przekazywanych przez nich informacji. W konsekwencji może to wskazać na zaburzenie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania komunikacji.

W układzie longitudinalnym można wyróżnić zróżnicowany przebieg rozwoju człowieka:

  • prawidłowy - nabywanie wiedzy i umiejętności następuje w poszczególnych etapach rozwojowych zgodnie z normami ogólnospołecznymi;

  • zahamowany – do pewnego momentu umiejętności są nabywane bez odstępstw czasowych, potem następuje zatrzymanie i utrzymywanie się na danym poziomie nabytych umiejętności w stosunku do wieku rozwojowego;

  • wycofany – (demencja) ze zdobytych już umiejętności – następuje utracenie umiejętności, często połączonych ze zdobytą już wiedzą – i co jest istotne, nie zawsze kolejne etapy rozwoju będą bazowały na wcześniejszych doświadczeniach i umiejętnościach (brak imprintingu , przeniesienia)

  • opóźnienie – spowolnienie procesu nabywania umiejętności, niezgodne z określeniem terminarza ich nabywania, odstępstwo to dotyczy co najmniej trzymiesięcznego okresu – wraz z wiekiem będzie się ono wydłużało i obejmowało szeroką płaszczyznę skorelowanych umiejętności;

  • przyspieszenie – szybsze nabywanie umiejętności, które wykraczają co najmniej o trzy miesiące w stosunku do norm określonych w danej grupie;

  • nieharmonijność – naprzemienne występujące przyspieszenia, opóźnienia, jak również prawidłowy rozwój, co może być uwarunkowane czynnikami egzogennymi (sytuacja rodzinna, uwarunkowania społeczne), jak i endogennymi (np. stan zdrowia, funkcje fizjologiczne)

Taki podział pozwala ukazać przebieg rozwoju mowy, często w długim okresie, z ewentualnie występującymi czynnikami zewnętrznymi, mającymi istotny wpływ na osiągnięcia w poszczególnych etapach rozwoju.

Inny podział, bardziej funkcjonalny, można przedstawić w oparciu o występowanie lub brak umiejętności na poszczególnych etapach rozwoju, dokonując wyszczególnienia:

  • brak wykształcenia umiejętności komunikacyjnych, a raczej wykształcenie ich na poziomie niekomunikatywnym;

  • komunikowanie się bez mowy, jedynie z wykorzystaniem elementów pozajęzykowych – dźwięków nieartykułowanych(np chrząkanie, krzyk, wrzask, dźwięki gardłowe);

  • komunikowanie się z wykorzystaniem melodii – nucenie, mruczenie;

  • używanie komunikacji alternatywnej, na przykład obrazków ze słowami;

  • używanie mowy jako dźwiękowej płaszczyzny porozumiewania się, która jednak nie stanowi płaszczyzny językowej (często jest określana jako paplanina, występują liczne perseweracje – określane jako etap bawienia się językiem);

  • mowa zautomatyzowana charakteryzująca się wypowiedziami o specyficznym brzmieniu;

  • występowanie echolalii – mowy echolalicznej (w trzech formach – bezpośredniej, odroczonej lub funkcjonalnej);

  • prawidłowe wykorzystanie umiejętności mowy w formie segmentalnej (tworzenie wypowiedzi sensownej z użyciem poprawnych form) z nieprawidłową formą suprasegmentalną (akcent, głos,natężenie itd. zaburzające funkcje komunikacyjne)

Dokonując analizy na poziomie związanym z przekazaniem informacji – komunikacji, możemy stwierdzić występowanie specyficznych zaburzeń, jakie wpływają na trudności komunikacyjne w autyzmie. Do nich przede wszystkim należy zaliczyć:

  • zaburzenie percepcji i umiejętności pozawerbalnej, na przykład kontakt wzrokowy, gest i tym podobne;

  • brak umiejętności rozumienia kontekstu, jak również przenośni;

  • trudności z wnioskowaniem z kontekstu – często występuje nieporozumienie i użycie nieadekwatnych słów;

  • wykorzystywanie echolalii (mowy echolalicznej) do komunikowania się jako preferowanego sposobu porozumiewania się;

  • trudności ze zrozumieniem niektórych słów i symboli, szczególnie o znaczeniu abstrakcyjnym;

  • brak kreatywnego, twórczego języka.

 

"Diagnoza i Terapia Logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną" Jacek J. Błeszyński, Katarzyna Kaczorowska-Bray

Bezpieczne zakupy

certyfikat SLL

Produkt dnia
Mega klocki Zestaw III
Mega klocki Zestaw III
700,00 zł 569,11 zł
szt.
MASAŻER DIGNITY 6 głowicowy model: ME7711
MASAŻER DIGNITY 6 głowicowy model: ME7711
198,00 zł 160,98 zł
szt.
Kołnierz shiatsu z podgrzewaniem,  Medivon CF-6001
Kołnierz shiatsu z podgrzewaniem, Medivon CF-6001
280,00 zł 227,64 zł
szt.
Materac 4 częściowy składany 240x60x5cm
Materac 4 częściowy składany 240x60x5cm
282,00 zł 229,27 zł
szt.
Samobieżne pedały – Kordonka
Samobieżne pedały – Kordonka
165,00 zł 134,15 zł
szt.
Newsletter
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Click Shop | Hosting home.pl